[ Pobierz całość w formacie PDF ]

sprawdzianów ustnych, sprawdzianów pisemnych, testów osiągnięć
szkolnych oraz prezentacji prac projektowych.
Oceniając wypowiedzi ustne należy wziąć pod uwagę: poprawność
merytoryczną, poprawność językową, precyzję wypowiedzi.
Oceniając poziom umiejętności uczniów szczególną uwagę należy
zwrócić na:
- przygotowanie rodzin pszczelich do przewozu,
- prowadzenie załadunku i rozładunku rodzin pszczelich,
- wybieranie miejsca na ustawienie pasieki wędrownej,
- przygotowanie pomieszczenia i sprzętu do miodobrania,
- odbiór plastrów z miodem za pomocą przegonki,
- określanie dojrzałości miodu i pory odbioru miodu.
Podczas oceniania prac projektowych proponuje się stosować
następujące kryteria:
- zgodność treści projektu z tematem,
- kolejność czynności związanych z gospodarką wędrowną,
- poprawność merytoryczną i językową opracowania,
- efekt ekonomiczny przyjętych rozwiązań,
- proponowane rozwiązania,
- układ graficzny opracowania.
W ocenie końcowej osiągnięć uczniów po zakończeniu realizacji
programu jednostki modułowej, należy uwzględnić wyniki wszystkich
sprawdzianów, testów osiągnięć szkolnych, poziom wykonania ćwiczeń
oraz prezentacje projektów.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
113
Jednostka modułowa 321[04].Z4.05
Przygotowanie pasieki do zimowania
1. Szczegółowe cele kształcenia
W wyniku procesu kształcenia uczeń (słuchacz) powinien umieć:
- ocenić stan rodzin pszczelich po sezonie,
- zastosować metody pielęgnowania rodzin pszczelich po miodobraniu,
- zorganizować i wykonać główny przegląd jesienny,
- określić jakość plastrów w gniezdzie pszczelim,
- rozpoznać stany anormalne w rodzinach pszczelich jesienią,
- zorganizować jesienne dokarmianie i podkarmianie pszczół,
- określić warunki dobrego zimowania pszczół,
- stworzyć rodzinom pszczelim warunki dobrego rozwoju jesiennego,
- określić wpływ siły i struktury rodziny na zimowlę rodziny pszczelej,
- dobrać metody rozwoju jesiennego rodzin pszczelich do istniejących
warunków pogodowych i pożytkowych,
- zastosować jesienne metody kompleksowej gospodarki pasiecznej,
- dobrać terminy i sposoby zwężania gniazd rodzin pszczelich,
- określić ilość i jakość naturalnych pokarmów w gniezdzie pnia,
- określić wielkość i ułożenie gniazda pszczelego na okres zimy,
- dobrać sposoby jesiennego dokarmiania rodzin pszczelich,
- przygotować rodziny pszczele do zimowania,
- dokonać analizy przebiegu zimowania rodzin pszczelich,
- ocenić stan zapasów w rodzinie pszczelej przed zimowlą,
- dobrać właściwą izolację i wentylację gniazda pszczelego na okres
zimowli,
- scharakteryzować obloty śródzimowe,
- zorganizować opiekę nad pasieczyskiem zimą,
- zastosować przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy.
2. Materiał nauczania
Główny przegląd jesienny rodzin pszczelich.
Rozwój jesienny rodzin pszczelich - warunki.
Zimowla pasieki - warunki.
Zapasy zimowe i ich uzupełnianie.
Wielkość i ułożenie gniazda.
Ocieplanie i wentylacja gniazda pszczelego.
3. wiczenia
" Prowadzenie głównego przeglądu jesiennego.
" Ocenianie przydatności plastrów do zimowli.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
114
" Dokarmianie i podkarmianie rodzin pszczelich jesienią.
" Układanie gniazda pszczelego na zimę.
" Dobieranie metod rozwoju jesiennego do istniejących warunków
pogodowych i pożytkowych.
" Obliczanie optymalnego jesiennego okresu rozwojowego w różnych
warunkach pożytkowych.
" Ocenianie stanu pasieczyska podczas zimy.
4. Zrodki dydaktyczne
Plansze i foliogramy przedstawiające metody przygotowywania rodzin
pszczelich do zimowli.
Filmy dydaktyczne dotyczące przygotowania rodzin pszczelich do
zimowli.
Zestawy komputerowe z programem do symulacji zwężania gniazda
pszczelego oraz warunków wiązania się kłębu pszczół i jego
przemieszczania się zimą, w różnych typach uli.
Dokumentacja pasieczna: książka pasieczna, karta ula kontrolnego.
Materiały i sprzęt do sporządzania pokarmów dla pszczół, sprzęt do
poddawania matek pszczelich oraz przeglądu rodzin pszczelich.
Apteczka pasieczna.
Zrodki ochrony indywidualnej pszczelarza.
5. Wskazania metodyczne do realizacji programu jednostki
Program jednostki modułowej obejmuje treści związane z pracami
jesiennymi w pasiece oraz przygotowaniem rodziny pszczelej do zimowli
w różnych warunkach. W czasie zajęć wskazane jest wykorzystywanie
umiejętności uczniów nabytych podczas realizacji programu jednostki
321[04].Z4.01 Zakładanie pasieki.
Podczas realizacji programu jednostki należy zwrócić uwagę na:
metody kierowania rozwojem rodziny pszczelej jesienią, dokładne
i terminowe wykonywanie poszczególnych prac pasiecznych, [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • amkomputery.pev.pl
  •