[ Pobierz całość w formacie PDF ]
4. Minister właściwy do spraw transportu, w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw finansów publicznych, określi, w drodze rozporządzenia,
czynności, za które pobierane są opłaty, o których mowa w ust. 1, wysokość tych
opłat, uwzględniając ust. 2 oraz mając na uwadze pracochłonność tych czynności, a
także tryb ich pobierania.
Rozdział 4
Bezpieczeństwo transportu kolejowego
Art. 17. 1. Zarządcy, przewoznicy kolejowi, użytkownicy bocznic kolejowych
oraz przedsiębiorcy zarządzający infrastrukturą i wykonujący przewozy w metrze są
obowiązani spełniać warunki techniczne i organizacyjne zapewniające:
1) bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego;
2014-11-21
©Kancelaria Sejmu s. 43/161
2) bezpieczną eksploatację pojazdów kolejowych;
3) ochronę przeciwpożarową i ochronę środowiska.
1a. Producenci, podmioty zajmujące się utrzymaniem, dostawcy materiałów i
części są obowiązani zapewnić, że pojazdy kolejowe, zespoły, podzespoły i części są
zgodne z warunkami technicznymi i mogą być bezpiecznie eksploatowane przez
przewozników kolejowych i zarządców.
1b. Zarządcy, przewoznicy kolejowi, użytkownicy bocznic kolejowych oraz
przedsiębiorcy zarządzający infrastrukturą i wykonujący przewozy w metrze są
obowiązani w zakresie określonym w ustawie do opracowania przepisów
wewnętrznych w celu spełnienia warunków, o których mowa w ust. 1.
2. (uchylony).
3. (uchylony).
4. (uchylony).
5. (uchylony).
6. (uchylony).
7. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia,
ogólne warunki prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji, uwzględniając
obowiązek opracowania przez zarządców, przewozników kolejowych i
użytkowników bocznic kolejowych szczegółowych przepisów wewnętrznych w tym
zakresie.
Art. 17a. 1. ZarzÄ…dcy i przewoznicy kolejowi tworzÄ… systemy zarzÄ…dzania
bezpieczeństwem w celu zapewnienia, że system kolejowy zdolny spełniać wspólne
wymagania bezpieczeństwa (CST) jest zgodny z wymaganiami krajowych przepisów
bezpieczeństwa i z wymaganiami dotyczącymi bezpieczeństwa ustanowionymi w
TSI, przy stosowaniu wspólnych metod oceny bezpieczeństwa (CSM).
2. ZarzÄ…dcy i przewoznicy kolejowi tworzÄ… systemy zarzÄ…dzania
bezpieczeństwem, tak aby systemy te:
1) spełniały określone wymagania dostosowane do charakteru, rozmiaru i innych
warunków prowadzonej działalności;
2) zapewniały nadzór nad ryzykiem związanym z wprowadzeniem przez
zarządców i przewozników kolejowych nowych rozwiązań technicznych i
technologicznych, łącznie z ryzykiem podwykonawców, dostawców
materiałów i usług związanych z utrzymaniem;
2014-11-21
©Kancelaria Sejmu s. 44/161
3) uwzględniały ryzyko społeczne oraz ryzyko działalności osób trzecich.
3. Zarządca tworzy system zarządzania bezpieczeństwem, tak aby uwzględniał
on skutki działania przewozników kolejowych oraz stwarzał warunki umożliwiające
wykonywanie zadań wszystkim przewoznikom kolejowym zgodnie z technicznymi
specyfikacjami interoperacyjności, krajowymi przepisami bezpieczeństwa i
warunkami określonymi w ich certyfikatach bezpieczeństwa. System ten powinien
zapewniać koordynację działań zarządcy i przewozników kolejowych w sytuacjach
awaryjnych na danej sieci kolejowej.
4. ZarzÄ…dcy i przewoznicy kolejowi przedstawiajÄ… corocznie, w terminie do
końca drugiego kwartału, Prezesowi UTK raporty w sprawie bezpieczeństwa za
poprzedni rok kalendarzowy.
5. Raporty w sprawie bezpieczeństwa, o których mowa w ust. 4, powinny
zawierać:
1) informacje dotyczące spełniania wewnętrznych wymagań bezpieczeństwa oraz
realizacji planów bezpieczeństwa;
2) przedstawienie wspólnych wskazników bezpieczeństwa (CSI);
3) zauważone nieprawidłowości i wnioski związane z eksploatacją kolei;
4) wyniki wewnętrznych audytów bezpieczeństwa.
6. Prezes UTK sporządza roczny raport w sprawie bezpieczeństwa zawierający:
1) informacje o:
a) stanie bezpieczeństwa kolei z uwzględnieniem realizacji wspólnych
wskazników bezpieczeństwa (CSI),
b) ważnych zmianach w prawodawstwie i uregulowaniach dotyczących
bezpieczeństwa kolei,
c) wydanych certyfikatach bezpieczeństwa i autoryzacjach bezpieczeństwa,
d) certyfikatach dla podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie pojazdu
kolejowego (ECM) w zakresie wagonów towarowych, wydanych na
podstawie art. 23j ust. 8;
2) wnioski wynikajÄ…ce z nadzoru nad zarzÄ…dcami i przewoznikami kolejowymi.
7. Roczny raport, o którym mowa w ust. 6, Prezes UTK ogłasza, w drodze
obwieszczenia, w dzienniku urzędowym ministra właściwego do spraw transportu
oraz przekazuje Agencji w terminie do dnia 30 września roku następnego po okresie
sprawozdawczym.
2014-11-21
©Kancelaria Sejmu s. 45/161
8. O każdej zmianie krajowych przepisów bezpieczeństwa minister właściwy
do spraw transportu powiadamia Komisję Europejską, chyba że przyczyny zmiany
[ Pobierz całość w formacie PDF ]