[ Pobierz całość w formacie PDF ]

roli centralnego, należy uznać za zna-
mionowo 4&!, minimum przy 200Hz leży
na poziomie ok. 3,5&! (rys. 5). Pięć ta-
rys. 3b. DM602.5, wpływ maskownicy. rys. 7b. LCR60, wpływ maskownicy..
kich zespołów mogłoby chyba sprawić
95 95
problem słabszym amplitunerom, ale je-
90 90
den nie powinien.
85
Rys. 6a pokazuje pracę układu bass- 85
reflex, która nie wygląda już tak pięknie,
80 80
jak w przypadku DM602.5. Usilnie stro-
75 75
jono układ bardzo nisko (35Hz - nawet
70 70
niżej niż w DM602.5), ale nie uniknięto
65 garbu, który pojawiÅ‚ siÄ™ przy 30Hz. Fa- 65
lujący kształt charakterystyki wypadko-
60 60
wej nie wiąże się z dobrymi charakterys-
55 55
10 100 1000 10000 tykami impulsowymi. Stało się tak dlate- 10 100 1000 10000
Częstotliwość w Hz Częstotliwość w Hz
go, że tym razem wartość dobroci leży
rys. 4. DM602.5, charakterystyka w caÅ‚ym pasmie. rys. 8. LCR60, charakterystyka w caÅ‚ym pasmie.
10/2003
33
Ci
Å›
nienie w dB
Ci
Å›
nienie w dB
Laboratorium
zdecydowanie zbyt wysoko dla dobrego
strojenia bass-reflexu - charakterystyki
dla obudowy zamkniętej (rys. 6b), skon-
frontowane z pozycjÄ… rezonansu na cha-
rakterystyce impedancji, wskazują że
Qtc wynosi około 0,9 (przy 90Hz spadek
wynosi ok. -2dB). Tym razem to obudo-
wa zamknięta jest prawidłowszym spo-
sobem działania, w jej przypadku spa-
dek -6dB pojawia siÄ™ przy 70Hz - dla
centralnego zupełnie wystarczy. Rysu-
nek 6b dodatkowo ilustruje różne cha-
rakterystyki obydwu głośników, jako że
rys. 9. DM600, charakterystyka modułu impedancji.
mamy do czynienia z układem dwuipółd- rys. 13a. ASW600, działanie filtru.
rożnym. Trzecia, najwyżej położona cha-
rakterystyka jest oczywiście ich wypad-
kowÄ….
Producent rekomenduje użycie LCR
60 w pionie, ale my dla pomiaru charak-
terystyk kierunkowych w płaszczyznie
poziomej z premedytacją położyliśmy je
tak, jak niestety zrobi to większość użyt-
kowników ze względu na pozostające do
dyspozycji miejsce pod telewizorem. Ry-
s. (7a) jest tym razem wyjÄ…tkowo bogaty,
bowiem musieliśmy sprawę zbadać za-
równo w lewo, jak i w prawo - ze wzglę-
du na niesymetryczny dwuipółdorożny
rys. 10a. DM600, działanie bass-reflexu.
rys. 13b. ASW600, działanie equalizacji.
układ (nierównomierności układają się
inaczej w obydwie strony). Niestety, za-
stosowanie układu dwuipółdrożnego nie nów, czym wymyka się z pola +/- 3dB,
zapobiegło szybkiemu pojawianiu się za- ale jak wiemy, poza osią główną wysokie
padłości, i to w obydwie strony. Dlacze- tony są skłonne się uspokoić.
go? Odpowiedz jest na poprzednim ry- Subwoofer ma obudowę zamkniętą,
sunku (6b). Głośnik wcześniej filtrowany jednego rysunku więc niby ubywa, ale i
sięga jednak w zakres średnich tonów na tak przygotowaliśmy dwa, aby zilustro-
tyle efektywnie, że jest narażony na kon- wać sposoby działania filtrów i equaliza-
flikt fazowy z nominalnie nisko-średnio- cji. Cóż tam bowiem mamy: po pierwsze
tonowym. Maskownica ponownie tłumi filtr może być całkowicie odłączony, po
przełom średnich i wysokich tonów (rys. drugie - po jego włączeniu - możemy nim
7b), ale czyni to mniej elegancko, niż w oczywiście regulować, po trzecie mamy
DM602.5. Raczej należy jej odmówić do dyspozycji equalizację w zakresie
rys. 10b. DM600, charakterystyka niskich częstotliwości
prawa do takich modyfikacji, czyli zdjąć. najniższych tonów, działającą zarówno
dla obudowy zamkniętej
Rys. 8 ilustruje dobre ogólne zrów- przy filtrach włączonych, jak i nie. Zacz-
noważenie między zakresami, środek nijmy od charakterystyk bez equalizacji 
pasma biegnie bardzo równo, dopiero na rys. 13a widzimy trzy krzywe, dla naj-
powyżej 2,5kHz następują lekkie waha- niższej i najwyższej pozycji regulatora,
nia formy. plus dla filtrowania odłączonego. Która
 Efektowy , czyli monitor DM600, na- jest która, chyba nie trzeba wyjaśniać,
leży zakwalifikować do kategorii 6-omo- ale zastanawia, że formalnie brak filtracji
wych, jego minimum przy 250Hz leży na oznacza tylko nieco łagodniejsze zbocze
poziomie 4,5&! (rys. 9). niż przy działaniu filtru w pozycji najwy-
Charakterystyki bass-reflexu wyglą- ższej. W rzeczywistości całkowicie filtro-
dają przyzwoicie (rys. 10a), co prawda wania odłączyć się nie da. Tłumienie -
przy 45Hz pojawia się lekki garb, ale nie 6dB przesuwamy na górnym zboczu od
jest zle. Spadek -6dB notujemy dla ok. 120Hz do ok. 75Hz, równocześnie
55Hz, a w wersji zamkniętej - przy 75Hz obniżając dolną częstotliwość graniczną
rys. 11a. DM600, zakres średnio-wysokotonowy, (rys. 10b). Jest naturalne, że konstruk- z 38Hz do 16Hz (-6dB). Tak, 16Hz. Po-
na osiach 0O, 15O i 30O w poziomie.
cja ta jako samodzielna powinna podpie- ziom wysterowania nie będzie wtedy wy-
rać się w zakresie niskich tonów działa- soki, ale subwoofer ASW600 sięga na-
niem bass-reflexu, natomiast wieszana prawdÄ™ 16Hz w skrajnym ustawieniu re-
na ścianie, lepiej będzie działać jako za- gulatora, i przecież właśnie to ustawienie
mknięta. będzie optymalne we współpracy z
Charakterystyka zakresu średnio-wy- DM602.5. Działanie equalizacji w tym
sokotonowego wykazuje wzmocnienie ustawieniu pokazuje rys. 13b, tym spo-
szerokiego przedziału tonów wysokich, sobem wzmacniamy zakres 25-50Hz,
już powyżej 4kHz, ale głośniki efektowe chociaż spadek poniżej 25Hz staje się
rzadko kiedy są zwrócone w stronę słu- szybszy. Ale taka opcja może być zdro-
chacza - więc zapas wysokich tonów nie wa w kinie domowym, aby nie przecią-
O
O
O
O
zaszkodzi, i widać, jak pod kątem 30O żać głośnika częstotliwościami infraso-
mieścimy się w polu +/-2,5dB (rys. 11a). nicznymi, mimo że zdolny jest do bardzo
Maskownica potwierdza swoją skłon- dużych wychyleń.
ność do tłumienia przejścia między śred- W pomiarze sygnałem testowym
rys. 11b. DM600, wpływ maskownicy.
nicą a górą, ale nie powinniśmy jej chyba 50Hz ASW600 był w stanie wytworzyć
95
pozwalać, aby pogłębiała i bez niej wi- ciśnienie 118dB  jak na swoją wielkość,
90
doczne osłabienie przy 3kHz (rys. 11b). wynik bardzo dobry.
85
Charakterystyka na rys. 12 trochÄ™
zbytnio faluje w zakresie wysokich to-
80
75
DM602.5 LCR60 DM600 ASW600
70
Impedancja znam. [&!] 646-
65
*
Efektywność 87 88 86 118*
*
*
*
60
**
Rekomendowana moc wzmacniacza [W] 25-100 25-120 25-100 150**
**
**
**
Wymiary (WxSxG) [cm] 85x20,5x29 17,5x46x30,5 28,5x17,5x20 36,5x36,5x45
55
10 100 1000 10000
Częstotliwość w Hz
* maksymalny poziom SPL,
*
*
*
*
rys. 12. DM600, charakterystyka w caÅ‚ym pasmie. ** moc wbudowanego wzmacniacza
**
**
**
**
10/2003
34
KINO DOMOWE
KINO DOMOWE
KINO DOMOWE
KINO DOMOWE
- Systemy głośnikowe 7500-8000 zł
KINO DOMOWE
Ci
Å›
nienie w dB [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • amkomputery.pev.pl
  •