[ Pobierz całość w formacie PDF ]

do Ezechiasza, ale do tego mojego Chrystusa; teraz więc przejdę do tego dowodu . Tu Tryfon
zauważył:  Wpierw chcielibyśmy cię zapytać o te niektóre Pisma, o których twierdzisz, ze zostały
całkowicie usunięte .
Fragmenty, które zostały usunięte przez %7łydów z Ezdrasza i Jeremiasza.
72. A ja odrzekłem:  Uczynię, jak sobie życzysz. Z wypowiedzi więc, które wyrzekł Ezdrasz
odnoÅ›nie do Paschy, usunÄ™li oni, co nastÄ™puje: «A Ezdrasz powiedziaÅ‚ do ludu: Ta Pascha to nasz
Zbawiciel i nasza ucieczka. I obyście zrozumieli i wzięli to sobie do serca, zostanie poniżony jego
sztandar, a w Nim odtąd nasza nadzieja, wówczas miejsce to nie zostanie porzucone na zawsze,
mówi Bóg Zastępów. Ale jeśli Mu nie uwierzycie i nie posłuchacie Jego nauki, staniecie się
poÅ›miewiskiem dla narodów». Z mów zaÅ› Jeremiasza wyciÄ™li oni nastÄ™pujÄ…ce sÅ‚owa: «Ja zaÅ› jak
potulny baranek, którego prowadzą na zabicie, nie wiedziałem, ze powzięli przeciw mnie zgubne
plany: Zniszczmy drzewo wraz z jego mocą, zgładzmy go z ziemi żyjących, a jego imienia niech
nikt juz nie wspomina!» ten fragment jednak mów Jeremiasza nadal pozostaje zapisany w
niektórych kopiach Pism w synagogach żydowskich, gdyż stosunkowo niedawno został on
usunięty, a to te słowa właśnie ukazują, że %7łydzi zastanawiali się nad Chrystusem, by Go
ukrzyżować i doprowadzić do śmierci; On o sobie samym również powiedział, że będzie jak owca
prowadzona na rzez, jak to zostało przepowiedziane przez Izajasza, a tutaj jest przedstawiony jako
niewinne jagnię; oni zaś mając z tym trudności, sami siebie popchnęli do bluznierstwa. I znów, z
wypowiedzi tego samego Jeremiasza również te sÅ‚owa zostaÅ‚y usuniÄ™te: «Pan Bóg wspomniaÅ‚ na
zmarÅ‚ych spoÅ›ród ludu Izraela i sam zstÄ…piÅ‚, by ogÅ‚osić im swoje zbawienie» .
Z Psalmu 95 zostały usunięte słowa  Z drzewa .
73.  Zaś z dziewięćdziesiątego piątego Psalmu usunęli oni krótki zwrot ze słów Dawida,
mianowicie: «Z drzewa». KiedyÅ› bowiem ten fragment brzmiaÅ‚: «Powiedzcie poÅ›ród narodów, Pan
zakrólowaÅ‚ z drzewa», a oni pozostawili: «Powiedzcie poÅ›ród narodów, Pan posiadÅ‚ królestwo».
Jednakże o nikim spośród twojego ludu nigdy nie powiedziano, że zakrólował jako Bóg i Pan
pośród narodów, z wyjątkiem jedynie Tego, który został ukrzyżowany, o którym też Duch Zwięty
oznajmia w tym samym Psalmie, że powstanie On znów i opuści swój grób, zaznaczając, że wśród
bóstw różnych narodów, nie ma nikogo podobnego do Niego, one bowiem są bożkami demonów.
Ale przytoczę ci cały Psalm, abyś mógł sobie uświadomić, co takiego zostało w nim powiedziane.
Oto on: «Zpiewajcie panu pieśń nowÄ…, Å›piewajcie Panu wszystkie krainy! Zpiewajcie Panu,
błogosławcie Jego imię, z dnia na dzień głoście Jego zbawienie! Rozgłaszajcie Jego chwałę wśród
wszystkich narodów, Jego cuda wśród wszystkich ludów! Bo wielki jest Pan i godzien wszelkiej
chwały, wzbudza On większy lęk niż wszyscy bogowie. Bo wszyscy bogowie pogan to demony, a
Pan uczynił niebiosa. Przed Nim kroczą majestat i piękno, potęga i jasność w Jego przybytku.
Oddajcie Panu, rodziny narodów, oddajcie Panu chwałę i uznajcie Jego potęgę; oddajcie Panu
chwałę Jego imienia! Nieście ofiary i wchodzcie do jego przedsieni, uwielbiajcie Pana w Jego
świętym przybytku. Zadrżyj ziemio cała przed Jego obliczem! Mówcie wśród pogan, Pan
zakrólował. Umocnił świat, by się nie poruszył, ze słusznością wymierza ludom sprawiedliwość.
Niech się cieszy niebo i ziemia raduje; niech szumi morze i to, co je napełnia; niech się weselą pola
i wszystko, co jest na nich, niech się także radują wszystkie drzewa leśne przed obliczem Pana, bo
nadchodzi, aby osÄ…dzić ziemiÄ™. On bÄ™dzie sÄ…dziÅ‚ Å›wiat sprawiedliwie, z wiernoÅ›ciÄ… swÄ… - narody» .
W tym momencie Tryfon zauważył:  Czy jacyś ludzcy władcy wykreślili pewną część Pism, tak jak
twierdzisz, czy też nie, Bóg o tym wie, ale wydaje się to niewiarygodne .  Oczywiście 
powiedziałem  że wydaje się to niewiarygodne. Jest to bowiem coś straszniejszego od cielca,
którego sobie oni sporządzili, gdy zostali nasyceni manną na ziemi, albo niż ofiary z dzieci,
składane demonom, albo niż mordowanie proroków. Ale  powiedziałem  zdaje mi się, że nie
słyszałeś tych Pism, o których mówiłem, że zostały one przez nich usunięte. Jednakże tych, które
zacytowałem jest aż nadto wiele, by udowodnić zagadnienia naszej dysputy, nie licząc tych, które
jeszcze trzymamy w zanadrzu i które będą jeszcze przywołane .
Początek Psalmu 95 odnosi się według Tryfona do Ojca, jednak słowa:  Powiedzcie
narodom, że Pan&  wskazują na to, że odnosi się on do Chrystusa.
74. Wtedy Tryfon powiedział:  Wiemy, że zacytowałeś te słowa, ponieważ cię poprosiliśmy. Ale
nie wydaje mi się, by ten Psalm, który ostatnio przytoczyłeś, odnosił się według słów Dawida do
kogoś innego niż Ojciec, Stwórca nieba i ziemi. Ty jednakże stwierdziłeś, że odnosi się on do tego,
który cierpiał, o którym też starasz się usilnie udowodnić, że jest On Chrystusem . A ja
odpowiedziałem:  Uważaj, proszę, na to, co mówię na temat tego fragmentu, w którym Duch
Zwięty przemówił poprzez słowa Psalmu; będziesz mógł wtedy poznać, że nie przemawiam
bezbożnie i że my naprawdę nie jesteśmy szaleni, będziesz bowiem mógł sam zrozumieć wiele
innych jeszcze wypowiedzi pochodzących od Ducha Zwiętego.  Zpiewajcie Panu pieśń nową,
śpiewaj Panu ziemio cała, śpiewajcie panu i błogosławcie Jego imię; z dnia na dzień głoście Jego
zbawienie, opiewajcie wspaniałe jego dzieła, których dokonał pośród wszystkich ludów .
Zgromadził On mieszkańców całej ziemi, którzy poznali tajemnicę tego zbawienia, to jest
cierpienie Chrystusa, przez które On ich zbawił, zaśpiewali i oddali chwałę Bogu, Ojcu
wszechrzeczy i pojęli, że Jemu należy się cześć i bojazń, i że to On jest Stwórcą nieba i ziemi, który
dokonał tegoż zbawienia ze względu na rodzaj ludzki, że został ukrzyżowany i umarł, i został
uznany za godnego przez Niego, by panować nad całą ziemią. Jak też, co widać wyraznie, nad
ziemiÄ…, do której, jak powiedziaÅ‚, wprowadzi On waszych ojców, mówi On bowiem tak: «Lud ten
powstanie, by uprawiać nierząd z bogami obcymi tego kraju, do którego wejdziecie. Mnie opuści i
złamie przymierze, które z nimi zawarłem. W tym dniu gniew mój zapłonie przeciwko niemu,
opuszczę go, skryję przed nim swe oblicze. Stanie się bliski zagłady i wiele nieszczęść i klęsk zwali
się na niego, tak iż powie wtedy:
te nieszczęścia?> A ja zakryję swe oblicze w tym dniu z powodu wszelkiego zła, które popełnił,
zwracajÄ…c siÄ™ do obcych bogów» .
Księga Wyjścia udowadnia, że Jezus to imię Boga.
75.  Ponadto w Księdze Wyjścia dostrzegliśmy również, że imię Boga samego, które jak mówi
On nie zostało objawione Abrahamowi ani Jakubowi, brzmiało Jezus i zostało w tajemniczy sposób
oznajmione przez Mojżesza. Tak zostaÅ‚o to napisane: «I rzekÅ‚ Pan do Mojżesza, powiedz temu
ludowi, oto posyłam swego anioła przed twym obliczem, aby wskazywał ci drogę, by doprowadzić
cię do ziemi, którą dla ciebie przygotowałem. Miej na Niego baczenie i bądz Mu posłuszny, a nie
okazuj Mu nieposÅ‚uszeÅ„stwa. On bowiem nie odwróci siÄ™ od ciebie, gdyż moje imiÄ™ jest w Nim».
Zrozumiejcie więc, że Ten, który doprowadził waszych ojców do tej ziemi, został nazwany
imieniem Jezus, a najpierw nazywano Go Joszua. Jeśli bowiem to zrozumiecie, będziecie mogli
pojąć, że imiÄ™ Tego, który powiedziaÅ‚ do Mojżesza «gdyż moje imiÄ™ jest w Nim» brzmiaÅ‚o Jezus. W
rzeczywistości przecież imię tego, który nazywany jest Izraelem, brzmiało Jakub i w podobny [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • amkomputery.pev.pl
  •